Nowe wytyczne UODO dotyczące pracy zdalnej

5 maja 2020


Urząd Ochrony Danych Osobowych w dniu 4 maja 2020 roku opublikował nowe wytyczne dotyczące korzystania z dokumentacji papierowej podczas wykonywania pracy zdalnej.

Prezes Urzędu zaznaczył, iż pracownicy podczas pracy zdalnej mogą przetwarzać dane osobowe tylko w celach związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych oraz muszą zapewnić ich bezpieczeństwo, przestrzegając wewnętrzne polityki oraz inne procedury przyjęte w tym zakresie przez pracodawcę. Ponadto pracownicy nie mogą samowolnie wynosić dokumentacji w postaci papierowej poza określony przez pracodawcę obszar przetwarzania danych.

Prezes Urzędu uznał, iż wykorzystywanie dokumentacji w formie papierowej nie jest uzasadnione  jeżeli pracodawca:

  • wdrożył elektroniczny obieg dokumentów, a pracownik ma bezpieczny dostęp do niezbędnych do pracy danych osobowych przy pomocy środków komunikacji elektronicznej
  • ma możliwość szybkiego, sprawnego i bezpiecznego wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentacji;
  • może udostępnić pracownikowi odpowiednio zabezpieczone (m.in. zaszyfrowane) elektroniczne kopie niezbędnych dokumentów.

Jeżeli pracodawca nie ma możliwości wprowadzenia ww. działań, może pozwolić na pracę zdalną
z wykorzystaniem dokumentów w formie papierowej, ale jest zobowiązany do przestrzegania wszelkich zasad ochrony danych osobowych i wprowadzeniu odpowiednich procedur polegających w szczególności na:

  • zapewnieniu ewidencjonowania wydanych dokumentów zawierających dane osobowe,
  • zapewnieniu, że udostępnione dokumenty będą przechowywane przez pracownika przez okres niezbędny do wykonania określonego zadania podczas pracy zdalnej,
  • ograniczeniu liczby dokumentów wynoszonych z siedziby administratora,
  • zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych podczas wynoszenia dokumentacji,
  • zobowiązaniu pracowników do odpowiedniego zabezpieczenia danych w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
  • zapewnieniu, że pracownik będzie wykorzystywał pozyskane dane osobowe wyłącznie w tym celu, w jakim byłyby wykorzystywane w siedzibie zakładu pracy;
  • określeniu procedury związanej z niszczeniem dokumentów,
  • zapewnieniu, że pracownik będzie zgłaszał pracodawcy każdy incydent bezpieczeństwa zgodnie z procedura postępowania w sprawie naruszeń ochrony danych, tak aby administrator mógł się wywiązać z obowiązku nałożonego na mocy art. 33 ust. 1 RODO.

Źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/1513

Kancelaria TURCZA wychodząc zapotrzebowaniu przedsiębiorców świadczy usługi prawne dotyczące pracy zdalnej. Więcej można dowiedzieć się tutaj:

LINK DO ZAKŁADKI: PRAWNA REGULACJA PRACY ZDALNEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

AKTUALNOŚCI

Ustawa o ochronie sygnalistów

Ustawa o ochronie sygnalistów

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawiła się długo oczekiwana wzmianka o projekcie ustawy o sygnalistach, a dokładniej projekcie ustawy...

KONTAKT

formularz kontaktowy

    Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-347), ul. Grochowska 56, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

     

    TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

    NIP: 945-189-28-38

    Telefon: +48 61 666 37 60

    FAX: +48 61 666 37 59

    E-mail: kancelaria@turcza.com.pl

    Oddział Poznań

    ul. Palacza 144
    60-278 Poznań

    Oddział Leszno

    ul. Niepodległości 49
    64-100 Leszno

    znajdź nas

    Biuro

    TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

    ul. Grochowska 56
    60-347 Poznań

    Telefon: +48 61 666 37 60
    E-mail: kancelaria@turcza.com.pl

    Godziny otwarcia: od pon do pt - 8.30-16.30

     

    O kancelarii

    Zespół Kancelarii TURCZA składa się z radców prawnych i adwokatów o zróżnicowanym i bogatym doświadczeniu zawodowym. Biznesowi klienci otrzymują merytoryczne wsparcie niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i jego zasięgu działania. Kancelaria zapewnia opiekę prawną wykraczającą poza granice kraju za sprawą aktywnej współpracy w ramach międzynarodowej organizacji The Law Firm Network.

    Copyright © 2021 TURCZA Kancelaria Radców Prawnych. All rights reserved.